Management of public finances

Management of public finances

Responsible for the stream: 

Deputy Minister of Finance for the European Integration Butsa Y. B.

Overall progress
74 %
Progress in tasks completion for 2016
100 %
For 12 months
On the schedule
In the risk zone
Deadline has expired
Not evaluated
Progress in tasks completion for 2019
63 %
For 12 months
On the schedule
In the risk zone
Deadline has expired
Not evaluated
Progress in tasks completion for 2020
100 %
For 12 months
On the schedule
In the risk zone
Deadline has expired
Not evaluated
Commitments
Execution deadline
Reference
Співробітництво в галузі управління державними фінансами спрямовується на забезпечення розвитку бюджетної політики і надійних систем внутрішнього контролю та зовнішнього аудиту, що базуються на міжнародних стандартах, а також відповідають основоположним принципам підзвітності, прозорості, економності, ефективності та результативності.
-
V.3.346
Сторони обмінюються інформацією, досвідом, найкращою практикою та здійснюють інші заходи, зокрема, щодо такого:.
-
V.3.347
У галузі бюджетної політики:.
-
V.3.347.1
Розвитку системи середньострокового бюджетного прогнозування/планування.
-
V.3.347.1.a
Удосконалення програмно-цільових підходів у бюджетному процесі й аналізу ефективності та результативності виконання бюджетних програм.
-
V.3.347.1.b
Покращення обміну досвідом та інформацією з питань планування і виконання бюджету та стану державного боргу.
-
V.3.347.1.c
У галузі зовнішнього аудиту:.
-
V.3.347.2
Імплементації стандартів та методик Міжнародної організації вищих органів фінансового контролю (INTOSAI), а також обміну найкращими практиками ЄС у галузі зовнішнього контролю та аудиту державних фінансів з особливим акцентом на незалежності відповідних органів Сторін.
-
V.3.347.2.d
У галузі державного внутрішнього фінансового контролю: подальшого розвитку системи державного внутрішнього фінансового контролю шляхом гармонізації з міжнародно визнаними стандартами (Інститут внутрішніх аудиторів (IIA), Міжнародна федерація бухгалтерів (IFAC), INTOSAI) та методологіями, а також найкращою практикою ЄС щодо внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту в державних органах.
-
V.3.347.3
Сторони здійснюють допомогу згідно з принципами належного фінансового управління та співробітничають у сфері захисту фінансових інтересів України та ЄС, як це визначено в Додатку XLIIІ до цієї Угоди. Сторони вживають ефективних заходів з метою попередження та боротьби із шахрайством, корупцією та іншою нелегальною діяльністю, inter alia шляхом взаємної адміністративної допомоги та спільної правової підтримки у сферах, охоплених цією Угодою.
-
VI.459.1
Із цією метою Україна також поступово приводить національне законодавство у відповідність до положень, викладених у Додатку XLIV до цієї Угоди.
-
VI.459.2
Commitments
Execution deadline
Reference
External audit.
-
ІІІ.1
Based on recent reforms, continue to develop the external audit function to strengthen the system of checks and balances.
-
ІІІ.1
Economic cooperation.
-
ІІІ.4
The Parties cooperate to support Ukraine in establishing a fully functioning market economy and gradually approximating its policies to the policies of the EU in accordance with the guiding principles of macroeconomic stability, sound public finances, a robust financial system and sustainable balance of payments, and in particular:.
-
ІІІ.4
Develop Ukraine’s capacity in macro-economic forecasts, inter alia by improving the methodology of elaboration of development scenarios, and monitoring of economic processes, by improving the quality of analysis of the factors of impact and by exchanging best practices.
-
ІІІ.4
Ensure the independence of the National Bank of Ukraine in line with best EU practice, including with the support of EU expertise, also from the European Central Bank.
-
ІІІ.4
Share the experience of the EU, including of the ECB, in exchange rate and financial and banking sector regulation and supervision policies, and help Ukraine develop and strengthen its capabilities in those areas.
-
ІІІ.4
Strengthen the sustainability and governance of public finances, by implementing fiscal and expenditure reforms and by reinforcing the budgetary planning process, in particular by:.
-
ІІІ.4
Exchanging information, experience, and best practice and taking other measures with a view to developing a medium-term system for forecasting/planning and improving the accuracy of macroeconomic and budgetary medium-term forecasting.
-
ІІІ.4
Exchanging information, experience and best practice for streamlining and strengthening the process of budgetary planning, execution and oversight, developing programme-based budgeting and the possible introduction of fiscal rules including by introducing limitations on the number of budgetary revisions.
-
ІІІ.4
Introducing measures to improve tax compliance and reduce tax fraud.
-
ІІІ.4
Improving the efficiency of the tax administration, including when dealing with VAT refund claims.
-
ІІІ.4
Implementation of the National Public Financial Management Strategy and related Action Plan approved by the Ukrainian government in August 2013 with the joint support of the EU and OECD SIGMA, and development of a 2015 Public Expenditures and Financial Accountability (PEFA) assessment financed by World Bank.
-
ІІІ.4
Ensure a sustainable pension system including by exchange of best expertise from the EU and the EU Member States on pension system reforms.
-
ІІІ.4
Exchanging information, experience on enhancing public debt management and improving management in this field in line with the EU best practices, including developing a medium-term strategy of debt management.
-
ІІІ.4
Reduce the involvement of the State in setting prices and introducing procedures for full cost recovery in line with EU best practices, in particular adjust utility tariffs while developing a social safety net to protect the most vulnerable from the price increases.
-
ІІІ.4
Further develop open, competitive and transparent privatisation rules and procedures and their implementation in line with best EU practices.
-
ІІІ.4
Strengthen corporate governance, in particular in state-owned enterprises, including restructuring of state-owned enterprises, strengthening of public property management and reviewing the state subsidy system.
-
ІІІ.4
Public financial internal control and external audit and control.
-
ІІІ.7.1
Ensuring further improvement of the internal control system, including functionally independent internal audit, in state authorities by means of harmonization with generally accepted international standards and methodologies and EU best practice.
-
ІІІ.7.1
Ensuring implementation of the internationally accepted external audit standards (International Organisation of Supreme Audit Institutions) by the Supreme Audit Institution (Accounting Chamber).
-
ІІІ.7.1
Ensuring effective cooperation with the relevant EU Institutions and bodies in the case of on-the-spot checks and inspections related to the management and control of EU funds, to be provided in line with relevant rules and procedures.
-
ІІІ.7.1
Commitments
Execution deadline
Reference
Commitments
Execution deadline
Reference
Commitments
Execution deadline
Reference